Jul del 2 091224

Här kommer då en berättelse om hur det går till när familjen Grip firar jul!!!

Julen hos familjen Grip börjar dagen innan julafton. Här hemma är vi ALDRIG ute i god tid utan allt inhandlas,
lagas och slås in exakt dagen innan julafton! Dan före doppare dan!
Dagen före så hade Pelle tur och fick sluta tidigare så han hann med att handla maten på dagen medans jag var
hemma med barnen. Sedan hade jag skaffat barnvakt åt Linus och Sandra så vi kunde inhandla julklapparna utan
barn, i lugn och ro. Första stoppet blev på ÖB, hittade inte allt där så vi åkte vidare till Rusta. Sen ville
Pelle köpa rullsylta för den var slut när han handlade maten på CityGross så vi stannade till på Willys och
där fanns det Rullsylta.




Vi handlade allt på ca 3 timmar. Inte så mycket folk där vi var och det var skönt att slippa trängas.
Med bingolotterna inköpta, barnen hämtade hos Sussie så åkte vi hem, lastade ur bilen och började med att klä
granen. Linus tyckte det var roligt att få va med och han ville gärna kasta med kulorna men då bannade vi honom
och sade NEJ! AJA BAJA! 
Syltan och julkorven kokades först och skinkan griljerades sist. Tror klockan hann bli framåt 00 när vi slocknade på
soffan efter att ha slagit in den sista stora julklappen, studsmattan som Linus fick.



På julaftonsmorgonen vaknade vi allihopa vid 9. Även Sandra kom upp självmant, det är ovanligt. *ler* och ungarna får
alltid öppna våra julklappar på morgonen. Riv och slit och alla blev glada och nöjda. Sandras pappa kom med lite klappar
också. Hon fick en rolig grej: SOCKERVADDSMASKIN =) smakade gott!!!
Sen ville bus sova lite middag. Jag slocknade en stund jag med och när klockan blev 13:30 kom vi på att det kanske var
dags att göra oss i ordning till mamma. Jag och Pelle gick in i duschen och sen klädde vi oss, packade ner allt vi
skulle ha med oss i bilen och sen for vi iväg för att hämta Oscar, som var hos sin pappa, och är fortfarande. Hos mamma blev det
glögg skål (alkoholfri) och så kikade vi faktiskt på Kalle Anka. Nellie min systerdotter 8 år hade tydligen aldrig
sett hela det programmet för vi har alltid fått besök av tomten vid 15 tiden under alla andra jular.

Efter Kalle Anka var julbordet dukat och vi mumsade och hade oss och skålade lite och sjöng hej tomte gubbar!

Tomten kom vid 17 tiden och Sandra och Nellie fick hjälpa tomten att läsa på klapparna för han såg lite illa.



Med klapparna utdelade, barn nöjda, mätta och lite trötta så blev klockan 20 innan vi packade in oss i bilen och åkte
hemmåt. Lämnade först Oscar till hans pappa för idag skulle de åka skridskor. Han fick skridskor av sin farmor i juklapp.

Stoppade Linus i säng när vi kom hem och han somnade nästan direkt. Gissa var Pelle och jag somnade????

En bra och lyckad afton. Här ser ni tomten med barnen. Linus vägrade. Han gillade inte tomten alls och satt så här snällt
mellan mig och mormor under hela tiden som tomten delade ut julklappar.....

Stoppade Linus i säng när vi kom hem och han somnade nästan direkt. Gissa var Pelle och jag somnade????

En bra och lyckad afton. Här ser ni tomten med barnen. Linus vägrade. Han gillade inte tomten alls och satt så här snällt
mellan mig och mormor under hela tiden som tomten delade ut julklappar.....




Hur har ni andra firat julen det här året?

Jag fick:
1000 kr
Mysdress
Morgonrock
Biobiljett
Kalender
Tallrikar 4 kantiga
Strumpor
Plånbok
Duschkräm
Smörknivar


Kram Cissi


Kommentarer
Postat av: Marketta

Smörknivar ???? Blir automatiskt och tänka på IKEA-reklamen. Men annars verkar ni ha haft en trevlig jul ni också.



Kramizzar

Marketta

2009-12-25 @ 20:46:09
URL: http://colliekompisarna.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0